Варвара Ситнікова: «Наша кафедра орієнтована на міждисциплінарний підхід, тісну співпрацю з клініцистами та активну наукову діяльність»

Одеський національний медичний університет має багаті освітні й наукові традиції, а кафедра гістології, цитології, ембріології та патологічної морфології з курсом судової медицини — яскравий приклад сталої еволюції та модернізації вищої медичної освіти.

Про трансформації, здобутки, виклики та професійні прагнення кафедри нам розповіла завідувачка, докторка медичних наук, професорка Варвара Олександрівна Ситнікова.

Варваро Олександрівно, Ви керуєте наймолодшою кафедрою в ОНМедУ?

Наймолодшою лише за назвою. Зміни в освітній галузі, свідками яких ми є, продиктовані прагненням українського суспільства до інтеграції в європейський освітній простір. Кафедра патологічної анатомії з секційним курсом зазнала кардинальних змін від змін назви кафедри до методів викладання. З 2019 року названа кафедра об’єдналася з кафедрою нормальної та клінічної анатомії, і утворилася кафедра нормальної та патологічної клінічної анатомії. У 2023–2024 навчальному році, відповідно до оптимізації структури університету, до нашої кафедри приєдналися ще дві,  і таким чином утворилась кафедра гістології, цитології, ембріології та патологічної морфології з  курсом судової медицини. Вже два роки поспіль ми працюємо в такому складі. Організаційні труднощі вдалося подолати завдяки згуртованості колективу. Згадане стосується  викладацького складу кафедри, приміщень, поновлення методичного забезпечення тощо.

Яких трансформацій зазнала дисципліна патологічної анатомії в контексті сучасної медичної освіти? Наскільки активно використовуються новітні технології, цифрові ресурси, симуляційне навчання?

За останні роки змінилося викладання предмету, патологічна анатомія трансформувалась в патоморфологію. Основою для викладання предмету став національний підручник з патоморфології,  в написанні якого був і наш внесок. «Атлас з патоморфології» став нашим доробком і був виданий в ОНМедУ. Запровадження модульної системи і пов’язані з нею зміни вимагали певного переосмислення в викладанні предмету та певного методичного забезпечення. Напружена та злагоджена робота  адміністрації університету з професорсько-викладацьким складом кафедр дозволила в короткі терміни подолати і цей виклик. Паралельно запроваджувалась система ліцензійних іспитів КРОК-І.

Наповнення бази тестів здійснювалось всім викладацьким складом нашої кафедри, члени колективу залучались як експерти, тестові завдання систематично поновлювались. Організація складання ліцензійного іспиту КРОК-І теж з часом трансформувалась, тільки не змінились вимогливість, принциповість, тверда позиція до його складання та справедливе і безкомпромісне оцінювання знань студентів. Згодом ліцензійний іспит КРОК-І став  звичним як для викладачів, так і для студентів. Колектив нашої кафедри отримав позитивні результати у підготовці студентів до складання  цього іспиту, але ще є над чим працювати, і ми не дозволяємо собі розслабитись і працюємо над поліпшенням підготовки студентів з дисципліни патоморфологія для кращих результатів, для набуття міцних знань з предмету. Для кращої  підготовки створені та надаються онлайн-консультації у вигляді  записаних мікролекцій, якими здобувачі освіти можуть скористатися в зручний для них час.

Таким чином,  використання хмарних технологій, штучного інтелекту, машинного навчання дозволяє одержати фундаментальні знання з медицини. Складання ЄДКІ, з використанням сучасних комп’ютерних технологій, дозволяє  об’єктивувати оцінювання знань здобувачів освіти. В допомогу для підготовки до ЄДКІ колектив кафедри створив  навчальні посібники: «Патоморфологія загальнопатологічних процесів» та «Патоморфологія захворювань».

Як змінилася робота кафедри в часи пандемії та війни?

Завдяки можливості викладання предмету з залученням сучасних технологій, в період пандемії COVID-19, навчальний процес не переривався і можливість дистанційно навчатись стала нагоді. Зараз аудиторії університету заповнені здобувачами освіти, які залюбки спілкуються з викладачами, один з одним, відвідують практичні заняття, працюють в гуртках. Наша кафедра має потужну базу в університетській клініці з суперсучасним обладнанням, що надає можливість здобувачам освіти, лікарям-інтернам, аспірантам, курсантам використовувати  лабораторії патологоанатомічного відділення для одержання практичних навичок з патологічної анатомії та патоморфології.

Воєнні дії на території нашої країни стали поштовхом для згуртованості, організованості, для переосмислення цінностей громадянських, життєвих, сімейних, професійних. Кожен зробив свій вибір. З великою повагою ставлюсь до колег, які не покинули свої робочі місця і продовжили працювати в умовах війни, підтримуючи один одного, здобувачів освіти, їхніх родичів, в черговий раз демонструючи свою стійкість, відповідальність, патріотизм, відданість своїй справі.

Кафедра має потужні наукові традиції, зокрема в напрямку патології плода та новонародженого. Як сьогодні розвивається цей науковий напрям? Чи вдалося зберегти дослідницьку активність в умовах війни?

Біля 50 років наша кафедра співпрацює з кафедрою акушерства та гінекології з питань науки та викладацької діяльності. Дослідження спрямовані на профілактику та лікування гінекологічної патології та ускладнень вагітності, перинатальної патології. За ці роки захищені кандидатські та докторські дисертації з вказаного напрямку на обох кафедрах. Дослідження мають клініко-морфологічний характер, що надає їм особливої значущості.

В свій час, колектив кафедри акушерства та гінекології передав у  патологоанатомічний музей  нашої кафедри колекцію макропрепаратів, які використовуються для навчання здобувачів освіти, лікарів-інтернів, аспірантів і курсантів.

Перед сучасними науково-педагогічними працівниками постає нелегке завдання в умовах війни і постійних стресів довести вітчизняну систему освіти до відповідності європейським стандартам. Повітряні тривоги та обстріли змушують  нас демонструвати свою адаптивність, організованість і вміння знаходити можливості для продовження навчального процесу в екстремальних умовах. На шляху євроінтеграції ми намагаємось зберегти надбання національної системи медичної освіти і зокрема патологічної анатомії.

Яким Ви бачите основне завдання у роботі кафедри у майбутньому?

Кафедра вже сьогодні орієнтована на міждисциплінарний підхід, тісну співпрацю з клініцистами та активну наукову діяльність. Ключову роль у розвитку кафедри відіграють молоді науковці, здатні поєднувати глибокі знання з інноваційним мисленням. Основним завданням у роботі кафедри і у майбутньому залишиться підготовка фахівців, які не лише добре знають морфологічну суть патологічних процесів, а й вміють застосовувати ці знання у практичній медицині, які будуть партнерами для клініцистів і науковців.