Доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри загальної стоматології Шнайдер Станіслав Аркадійович
Ваша кафедра відносно молода. Чим вона вирізняється серед інших стоматологічних кафедр?
Так, наша кафедра створена в 1983 році при факультеті удосконалення лікарів Одеського медичного інституту ім. М.І. Пирогова, а нині – Одеського національного медичного університету. Перші дев’ять років очолював кафедру один із корифеїв одеської хірургічної стоматології, професор Вакуленко Василь Іванович, завдяки якому було зроблено значний внесок у вітчизняну медицину з хірургічного відновлення піднебіння із застосуванням кісткової пластики при його вроджених незарощеннях.
Відмінністю кафедри є те, що ми забезпечуємо післядипломну освіту лікарів-стоматологів, тобто навчання в інтернатурі. Річ у тім, що одним із основних завдань, поставлених перед медичною наукою та практичною охороною здоров’я, є підвищення якості медичної допомоги населенню. Особлива роль у цьому відводиться саме установам і структурам післядипломної освіти. Інтернатура – перший рівень підвищення практичної підготовки фахівців, їхньої здатності до самостійної лікарської діяльності.
Наш досвід підтверджує, що організація практичної підготовки лікарів-інтернів потребує особливої уваги, оскільки випускники вищих навчальних закладів, маючи достатню теоретичну основу, відчувають дефіцит практичних навичок лікарської діяльності.
У зв’язку з цим співробітники кафедри постійно працюють над формуванням такого стилю викладання, суттю якого є активізація роботи того, хто навчається, розвиток клінічного мислення, мотивація необхідності оволодіння практичними навичками, здатності самостійно ухвалювати рішення, вміння формулювати діагноз. Вважаємо важливим формування у лікарів інтернів-стоматологів здатності до продуктивної діяльності, коли всі необхідні лікарські діагностичні та лікувальні маніпуляції хоч і виконуються за аналогією з тим, що було засвоєно на теоретичних заняттях, але з необхідними змінами в кожній новій ситуації, біля крісла пацієнта. Індивідуалізація навчання виражається в тому, що кожен викладач у малих групах (5-6 осіб) інтернів на практиці навчає їх основ лікарського мислення, проходячи разом із ними всі етапи лікувально-діагностичного процесу з його труднощами та помилками безпосередньо на прикладі конкретного пацієнта.
Вирішення діагностичних і лікувальних завдань, проблемних ситуацій, виступи на клінічних конференціях забезпечують їхню високу професійну підготовку. В цьому і полягає відмінність нашої кафедри від інших теоретичних стоматологічних кафедр.
Крім того, зараз кафедра проводить цикли спеціалізації та стажування за спеціальностями: стоматологія, хірургічна стоматологія, ортопедична стоматологія, терапевтична стоматологія, стоматологія дитячого віку і ортодонтія. Регулярно проводяться цикли тематичного удосконалення для лікарів-стоматологів.
Скільки років Ви очолюєте кафедру? Що змінилося на ній за час Вашого керівництва? Які основні напрями роботи? Які досягнення?
Очолюю кафедру я лише сім років, із 2013 року. Як мені здається, в цей непростий економічний час нам вдалося досягти значних успіхів. Збережений колектив кафедри, сьогодні на кафедрі працюють 4 доктори наук, 2 професори, 28 кандидатів наук, 7 доцентів.
Кафедра забезпечує післядипломну освіту лікарів-стоматологів не тільки міста Одеса, а й трьох областей України, а саме Одеської, Миколаївської та Херсонської.
Так склалося, що з моменту створення кафедри її очолювали переважно хірурги-стоматологи, й основним науковим напрямом кафедри впродовж багатьох років було комплексне лікування вроджених і набутих деформацій щелеп та зубних рядів.
За останні роки ми значно розширили коло наукових пошуків, основними напрямами роботи кафедри є розроблення й удосконалення медичних технологій, профілактики та лікування найбільш поширених стоматологічних захворювань людини.
За час мого керівництва на кафедрі успішно виконані дві науково-дослідні роботи на тему: «Комплексна реабілітація хворих після реконструктивно-відновних операцій на кістках лицевого черепа» та «Особливості діагностики та клінічного перебігу захворювань пародонту і слизової оболонки порожнини рота в осіб молодого віку, сучасні методи їх профілактики та лікування».
Зараз триває виконання нової науково-дослідницької роботи, присвяченої удосконаленню діагностики та лікування захворювань слизової оболонки порожнини рота в осіб із хронічними соматичними захворюваннями.
За останні сім років опубліковано 6 монографій, 3 підручники, 292 статті (з яких 90 – за кордоном), 143 тези (7 – за кордоном). Співробітниками кафедри зроблено 112 доповідей на конференціях різного рівня.
Під моїм керівництвом за останні сім років підготовлено та захищено 6 докторських і 15 кандидатських дисертацій.
Чи багато у Вас клінічних баз? Чи всі вони розташовані в Університетській клініці?
На цей час кафедра має такі основні клінічні бази очної частини інтернатури:
Заочними базами кафедри загальної стоматології є всі ліцензовані поліклініки, які уклали договір з Одеським національним медичним університетом.
І це велике досягнення керівництва Одеського медуніверситету, тому що, як говорив Гіппократ, лікарю має бути притаманна жага здобуття нових знань, які необхідно отримувати біля ліжка хворого.
Адже завдання інтерна – вміти оцінити тяжкість стану пацієнта, бачити особливості клінічного перебігу захворювання в його розвитку, розуміти, як впливають на нього супутні захворювання, формулювати основний діагноз конкретного хворого, що визначає подальшу лікарську тактику і правильний вибір комплексної терапії.
На наших клінічних базах завдяки сприятливій психологічній атмосфері, доброзичливому ставленню до лікарів-інтернів, творчому аналізу клінічних ситуацій вдається готувати фахівців, поважаючи їхню думку, беручи до уваги їхні розмірковування, прагнучи всебічно обговорювати з ними складні та проблемні, з діагностичного погляду, клінічні випадки, розвиваючи в інтернів-стоматологів основи клінічного мислення.
Схвалюєте симуляційне навчання?
Безперечно. Річ у тім, що симуляційне навчання спрямоване на розвиток і вдосконалення в учнів широкого спектру практичних компетенцій без ризику завдання шкоди пацієнту.
Важливими перевагами симуляційних технологій навчання майбутніх лікарів-стоматологів є:
1) прищеплення практичних навичок студентам і ординаторам із неможливістю теоретично і практично завдати шкоди пацієнту на тлі візуальної об’єктивної оцінки досягнутого рівня професійної підготовки кожного фахівця;
2) залучення кожного студента й ординатора до навчання в середовищі, максимально наближеному до реальної клінічної практики;
3) формування доступного психологічного комфорту в здійсненні мануальних навичок та індивідуальної відповідальності кожного учня за результат виконання тих чи інших медичних стоматологічних маніпуляцій, із можливістю покрокового розбору допущених помилок, їх деталізації та профілактики їх виникнення в майбутньому;
4) можливість познайомитися з практичним виконанням технічно важких і/або хворобливих для пацієнта практичних медичних стоматологічних маніпуляцій на доклінічному етапі їх реалізації фахівцем, що в сукупності дає змогу зменшити стресове навантаження на учня, а також навчити його фундаментальних етичних принципів медицини;
5) здатність контролювати процес за рахунок послідовної покрокової можливості повторення відпрацювання тієї чи іншої мануальної стоматологічної навички;
6) необмежена кількість імовірних повторів тренованого стоматологічного досвіду, з можливістю безперервного вдосконалення відпрацювання навику, з використанням методу роботи над помилками.
Cимуляційне навчання має колосальні можливості для підвищення рівня не тільки практичної підготовки медичного персоналу, але й безпеки організації медичної допомоги, коли з самого початку навчання акценти розставляються на фактори безпеки (дотримання встановлених правил, алгоритмів, протоколів ведення хворих, організацію цілеспрямованої взаємодії між собою медичного персоналу та з пацієнтом).
Очевидно, що підготовка фахівців, відповідальних за життя і здоров’я людей, у сучасному світі просто не може відбуватися без найважливішого симуляційного компонента.
Дуже приємно і дуже важливо, що в 2016 році наш університет придбав сучасний стоматологічний тренажерний комплекс Simodont Dental Trainer вартістю майже 15 мільйонів гривень, який у реальному часі може відстежувати дії студентів і ставити їм завдання, використовуючи багату базу віртуальних пацієнтів і зубів з індивідуальними особливостями.
Чим відрізняється ОНМедУ від інших медвишів країни?
Одеський національний медичний університет – це один із провідних медичних вишів в Україні зі своєю 120-річною історією та визначними науковими досягненнями.
В умовах дедалі більшої конкуренції на ринку освітніх послуг університет щоразу активніше впроваджує інноваційні підходи в навчальний процес і наукову роботу, налагоджує співпрацю з зарубіжними партнерами, світовою науковою спільнотою, нарощуючи свою участь в освітніх і наукових програмах.
Одним із перших у державі наш ВНЗ став членом Міжнародної та Європейської асоціацій університетів. У 2001 році він був прийнятий як член Міжнародного наукового комітету ЮНЕСКО. Університет має тісні зв’язки з провідними світовими університетами та науковими центрами США, Польщі, Італії, Швейцарії, Греції тощо.
Університет першим в Україні почав підготовку фахівців для іноземних держав англійською мовою, завдяки чому студенти, з перших курсів інтегровані в міжнародну медичну спільноту, стають затребуваними фахівцями в Америці, європейських країнах, в Азії. Сьогодні університет надає якісні освітні послуги студентам із 53-х країн світу.
Наш ВНЗ є піонером у компетентнісній підготовці, коли студенти навчаються лікувати не за підручником, а на роботизованих симуляторах, що повністю імітують хворого.
Завдяки зусиллям керівництва Одеського медуніверситету на його базі в січні 2014 року було створено перший на території України Навчально-інноваційний центр практичної підготовки лікаря, оснащений найсучаснішим обладнанням, аналогів якого не існує в країні. У навчанні використовуються такі методики, як моделювання різного рівня складності, гібридна симуляція, «стандартизований пацієнт» тощо. Центр координує свою роботу з провідними світовими центрами імітаційних технологій навчання і по праву претендує на статус базового для підвищення навичок, кваліфікації та перепідготовки лікарів з усіх регіонів України. Центр є мультидисциплінарним (акушерство і гінекологія, хірургія, неонатологія, анестезіологія, педіатрія, пульмонологія, ендоскопія, кардіологія, медицина невідкладних станів, офтальмологія та ін.), багатопрофільним і високотехнологічним закладом, метою якого є високоякісна професійна підготовка фахівців різних галузей, відповідно до вимог практичної охорони здоров’я.
Фундаментальні теоретичні знання і практика в інноваційному симуляційному центрі роблять наш університет одним із флагманів вищої освіти в Україні.
Крім того, Одеський медуніверситет – це моя аlma-mater, якій я присвятив 30 років свого життя.
Через карантин навчання студентів стало нетрадиційним. Як Вам вдається справлятися зі складною ситуацією?
Дистанційне навчання у підготовці лікарів-інтернів – це інноваційна організація навчального процесу, що реалізується в специфічній педагогічній системі на принципі самостійного навчання лікаря й інтерактивної взаємодії викладача та інтерна.
Результативність дистанційного навчання на післядипломному етапі освіти лікарів неабияк залежить від таких чинників: ефективної взаємодії викладача та лікаря; налагодженого активного зворотного зв’язку; якості попереднього проєктування процесу дистанційної освіти та способів управління ним; розроблених дидактичних матеріалів.
Інтерактивні можливості систем доставки інформації дають можливість налагодити і навіть стимулювати зворотний зв’язок, забезпечити діалог і постійну підтримку, що неможливі в більшості традиційних систем навчання.
Хочу зазначити, що наша кафедра гідно впоралася з нетрадиційним навчанням курсантів, впровадила ефективну дистанційну форму навчання та перебуває в повній готовності до нового навчального року.
Ви – заслужений діяч науки і техніки України, Лауреат Державної премії, нагороджені низкою урядових нагород. Розкажіть про свій науковий шлях.
Моя стоматологічна кар’єра почалася в 1986 році. Після закінчення з відзнакою Одеського медичного училища №1 я до 1990 року працював зубним техніком в Одеській обласній стоматологічній поліклініці. Після закінчення в 1995 році Одеського державного медичного університету, під час проходження 2-річної інтернатури, були зроблені перші кроки наукової роботи, які вилилися в 2002 р. у кандидатську дисертацію на тему «Патофізіологічні механізми атрофії альвеолярних відростків різного походження у різновікових щурів». Почав працювати над докторською дисертацією, присвяченою патогенетичним механізмам радіаційно-індукованого патоморфозу хронічного пародонтиту, успішно захистив її у 2012 році. У наступні роки було присвоєно вчене звання професора та почесне звання «Заслужений діяч науки і техніки України».
Комітетом із Державних премій України в галузі науки і техніки вперше за 50 років Державна премія була присуджена за наукову роботу в галузі стоматології. Хочу наголосити, що, крім мене, лауреатом Держпремії стала ще завідувачка кафедри нашого університету – професор Деньга Оксана Василівна.
Автори провели комплексні дослідження епідеміологічних показників здоров’я порожнини рота і стоматологічних захворювань у населення різних регіонів України і створили банк стоматологічної захворюваності на тлі соматичної патології, різних біогеохімічних особливостей та антропогенного навантаження населення країни з метою обґрунтування та впровадження високотехнологічних методів надання спеціалізованої стоматологічної допомоги. В експерименті та клініці розкрито нові механізми патогенезу основних стоматологічних захворювань, розроблено експериментальні моделі патології пародонту. Розроблено ефективні біологічно обґрунтовані методи реконструктивно-відновлювальних операцій на лицевій частині черепа людини, сучасної дентальної імплантації в Україні, з урахуванням метаболізму та регенераторного потенціалу кісткової тканини. Запропоновано нові матеріали з біологічно активною дією для хірургічного лікування травматичних переломів і дефектів кісток. Розроблено сучасну схему діагностики зубощелепних аномалій для оптимізації ортодонтичного лікування. Науково обґрунтована Національна програма профілактики основних стоматологічних захворювань покращує здоров’я порожнини рота й організму загалом, зменшує витрати на систему надання стоматологічної допомоги в Україні та підвищує якість життя людей.
Як оцінюєте ректорство Валерія Миколайовича Запорожана?
Однозначно позитивно. Академік Запорожан Валерій Миколайович – засновник і лідер плідної наукової школи, досягнення якої добре відомі вітчизняним та іноземним фахівцям. Це надзвичайно талановитий і енергійний чоловік. Наукові праці Валерія Миколайовича – це значний внесок у розвиток вітчизняної та всесвітньої медицини, генетики та молекулярної біології.
Крім того, він талановитий організатор вищої медичної школи. Близько 25 років він очолює Одеський національний медичний університет, є одним з ініціаторів та організаторів реформи охорони здоров’я й підготовки лікарів в Україні.
Які плани на цей навчальний рік?
Виконати задумане, завершити розпочате, визначити нові цілі.