В одеських вузах, як і по всій Україні, почався новий навчальний рік. Поки заняття проходять в очному режимі, проте епідеміологи прогнозують зростання захворюваності восени. Ректор Одеського національного медуніверситету Валерій Запорожан розповів, чи готовий університет до можливого локдауну, які підсумки вступної кампанії і як пандемія вплинула на ринок праці у сфері охорони здоров’я.
Скільки першокурсників поступили в ОНМедУ?
Одеський медуніверситет — один із найпопулярніших серед абітурієнтів Південного регіону. Тому документів на вступ ми отримали дуже багато. Але, звичайно, не кожен абітурієнт міг бути зарахований. Усього в нас 457 першокурсників. З них — 220 студентів навчатимуться на бюджетній основі. Це трохи менше, ніж ми розраховували. Але тут варто мати на увазі досить високий прохідний бал ЗНО з математики цього року — 150. Цей предмет, на жаль, не в усіх школах викладається на належному рівні.
Стосовно іноземних абітурієнтів, вступна кампанія триває до 31 жовтня.
Якщо говорити про найпопулярніші спеціальності, то рейтинг факультетів, як і у попередні роки, очолив медичний, потім стоматологічний і фармацевтичний.
Дуже багато абітурієнтів подають в наш університет саме оригінали документів. Вони хочуть здобути вищу медичну освіту тут, в Одесі. Чому? Ми пропонуємо нашим студентам навчання на 60 кафедрах і практику в університетській клініці під керівництвом фахівців топ-рівня, професорів і докторів наук. У нас 3 сучасні та повністю оснащені медустанови на 617 ліжок. Але перш ніж підійти до пацієнта, всі студенти спочатку проходять навчання в класах симуляцій, щоб навчитися діяти безпомилково у найбільш позаштатних ситуаціях.
Чи всі іногородні студенти можуть претендувати на кімнату в гуртожитку? Чи потрібно для цього щепитися від COVID-19?
Ми надаємо кімнати усім охочим. Причому подача заявок на поселення здійснюється онлайн на спеціальному сайті. Після реєстрації студентові приходить лист з усіма необхідними документами, які потрібно роздрукувати і підписати.
Університет прагне створювати комфортні побутові умови, щоб ніщо не відволікало студентів від навчання. Тому щороку в плановому режимі проводимо поточні та капітальні ремонти в навчальних корпусах і гуртожитках. Торік на ці цілі витратили 13,2 млн грн. Причому це не бюджетні гроші, а прибуток університету.
Навчальний рік почався оффлайн?
Так, зараз займаємося в очному форматі. Я хотів би подякувати Міністерству освіти за те, що не на словах, а на ділі визнають за університетами автономний статус і дають нам можливість самим визначати формат занять. На щастя, Одеса в “зеленій” зоні, і ми маємо можливість проводити пари оффлайн, збиратися в аудиторіях і вести звичний освітній процес. Безумовно, з дотриманням дистанції, масочним режимом. Ми проводимо масову вакцинацію наших студентів і співробітників.
Україні прогнозують непросту осінь з можливим повторенням локдауну. Університет до цього готовий?
Так, і ми показали це торік. Команда швидко зорієнтувалася і пристосувалася до нових умов. Річ у тім, що ми йшли шляхом цифровізації ще до карантину. Деякі елементи дистанційного навчання ми почали впроваджувати ще в 2012 році. Тому наші студенти продовжують вчитися й успішно складати іспити в будь-яких умовах. Якщо в поточному навчальному році виникне необхідність перейти на дистанційне навчання, Одеський медуніверситет це зробить. Ми готові до будь-яких сценаріїв.
Як і багато європейських вузів, ми використовуємо платформу Moodle для тестування і публікації науково-методичних матеріалів. Торік допрацювали нашу електронну систему для проведення об’єктивного структурованого клінічного іспиту (OSCE) — додали блок дистанційного оцінювання студентів. Це допомогло нам провести випускну атестацію на медичному і міжнародному факультетах у віддаленому режимі. Активно використовуємо сервіси Office 365 і Microsoft Teams для колективної роботи. Наповнюємо університетський YouTube-канал відеолекціями і роликами з демонстрацією практичних навиків.
Ми постійно оновлюємо бібліотечний фонд. Торік купили 7,5 тисяч нових підручників українською та англійською з анатомії, патоморфології, фізіології, стоматології, педіатрії, фармації, внутрішніх хвороб та інші. Загальний фонд наближається до 850 тис. примірників. Наша гордість — електронна бібліотека та інституційний репозиторій. У наших викладачів і студентів є доступ до міжнародних електронних баз знань: ScienceDirect, AccessMedicine, Hinari, British Medical Journal, Springer, EBSCO, Кокранівської бібліотеки, ресурсів Web of Science і Scopus.
Одно слово, ОНМедУ створює такі умови, за яких мотивовані студенти можуть навчатися безперервно.
Чи плануються цього року нововведення в контексті навчальних програм і атестації?
Наш університет постійно знаходиться в процесі трансформації. Для нас зупинитися означає перестати бути конкурентоздатними. Наприклад, за підсумками минулого року студенти трохи гірше склали OSCE, ніж у 2020 році. Це сигнал: на якомусь етапі система підготовки “просідає”. Команда пішла на літні канікули із завданням проаналізувати роботу, виявити “вузькі” місця. Зараз ми аналізуємо зібрані пропозиції, і це стандартний для нас алгоритм удосконалення навчального процесу. Важливу роль у ньому відіграють і студенти. Ми перейшли від парадигми студент-адміністрація до моделі рівноправного партнерства. Є внутрішня гаряча лінія, на яку будь-хто охочий може звернутися зі скаргою, пропозицією, поділитися ідеєю. І можу сказати, що немало таких звернень зрештою оформилися у рішення Вченої ради і ректорату.
Під час карантину в минулому навчальному році не функціонували класи симуляцій. Зараз їх робота відновлена?
Професійна підготовка лікаря в Одеському медуніверситеті базується на компетентнісному підході, коли нарівні з теорією кожен студент відпрацьовує практичні навички на тренажерах. На щастя, міжкафедральні аудиторії симуляцій знову доступні для наших студентів. Вони оснащені роботизованими манекенами, які імітують справжнього пацієнта, — дорослого або новонародженого. З їх допомогою студенти вивчають внутрішню медицину, хірургію, педіатрію, неонатологію, вчаться працювати з невідкладними випадками.
У чому плюси такого підходу? По-перше, студент не може почати практику в клініці, поки не складе на відмінно симуляційний блок. Тому до свого першого справжнього пацієнта студенти підходять максимально підготовленими — не лише практично, а й психологічно. По-друге, оцінювання в класах симуляцій абсолютно об’єктивне. Манекен реагує на лікарську помилку так само, як і людина, — зупинкою дихання, серцебиття, зміною кольору шкірних покривів тощо. Якщо це сталося, отже студент йде на перездачу, викладач жодним чином вплинути на це не може. Кінцева мета в підготовці фахівців — це компетентність, щоб кожен випускник знав і умів професійно надати допомогу в будь-якій клінічній ситуації.
Враховуючи непросту протиепідемічну ситуацію, чи виріс попит на випускників ОНМедУ на ринку праці?
Наші випускники затребувані як в Україні, так і за її межами, і справа тут не лише в пандемії. В університеті працює Комісія зі сприяння працевлаштуванню випускників. Окрім профорієнтації вона моніторить потребу галузі охорони здоров’я в кадрах, розвиває партнерство з медустановами для працевлаштування випускників на перше робоче місце, оперативно збирає вакансії.
Університет розвиває міжнародне партнерство, зокрема для програм щодо обміну. У нас укладено 57 договорів про співпрацю з міжнародними організаціями та університетами. У 2020 році 45 наших співробітників стажувалися за кордоном. На зарубіжних конференціях і форумах було представлено більше 50 наукових робіт наших студентів. Можливість брати участь в таких заходах і заявляти про себе дуже важлива для молодих фахівців, зокрема в контексті майбутнього працевлаштування.