Меморандум щодо інтеграції програми mhGAP у вищу медичну освіту України

2–3 жовтня в Київі відбувся масштабний захід за участі представників  флагманського проєкту «Впровадження поширеного ведення ментальних розладів на первинній ланці (mhGAP) в освітній процес медичних ВНЗ України», реалізація якого відбувається у межах ініціативи першої леді Олени Зеленської з впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» та фінансової підтримки Нідерландів та Канади.

На нараді команду Одеського національного медичного університету представляли ректор ОНМедУ академік Валерій Запорожан і завідувач кафедри психіатрії, наркології, медичної психології та психотерапії Євген Опря.

Під час заходу було підписано Меморандум щодо інтеграції програми mhGAP у вищу медичну освіту України. Документ підписали представник ВООЗ в Україні д-р Ярно Хабіт, заступник міністра охорони здоров’я, головний державний санітарний лікар Ігор Кузін, заступник міністра освіти і науки Андрій Вітренко і  представники 18 університетів нашої країни.

Мета програми ВООЗ mhGAP – інтегрувати послуги із психічного здоров’я до первинної медичної допомоги, щоб підвищити їх доступність та забезпечити всеосяжне охоплення. Запровадження таких послуг у практиці сімейного лікаря не лише збільшує можливості для людей піклуватися про своє психічне здоров’я, а й змінює підхід до надання допомоги, адже психічний і фізичний стан пацієнта оцінюються комплексно.

ВООЗ у співпраці з МОЗ і партнерами інтегрують програму mhGAP у вищу медичну освіту – понад 360 викладачів пройшли навчання, розроблено стандартизовані робочі навчальні програми, за якими в університетах розпочинається освітній процес.

Підписання Меморандуму покликано сприяти сталості та системності підготовці фахівців за програмою mhGAP на додипломному та післядипломному рівнях вищої медичної освіти, а також реалізації пріоритетів національної політики охорони здоров’я і шляху України до європейської інтеграції.

Меморандум, зокрема, передбачає:

  • впровадження уніфікованого підходу до організації навчання і супервізії фахівців на основі компетентнісного підходу, з обов’язковим дотриманням міжнародних стандартів у сфері психічного здоров’я;
  • поступову інтеграцію пакету інструментів програми mhGAP до медичної освіти шляхом перегляду Стандартів вищої освіти, оновлення освітньо-професійних програм та включення компетентностей у сфері психічного здоров’я як обов’язкового компоненту професійного розвитку;
  • викладання дисциплін, циклів тематичного удосконалення та супервізій з mhGAP виключно сертифікованими науково-педагогічними працівниками за уніфікованими типовими навчальними програмами;
  • оцінювання сформованих компетентностей у сфері психічного здоров’я, передбачених програмою mhGAP, включається до змісту ліцензійного іспиту КРОК 2 та об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ).