Навчально-виробничий комплекс інноваційних технологій навчання Одеського національного медичного університету (НВК ІТН) разом з кафедрами є основним освітнім, науковим та адміністративним структурним підрозділом Одеського національного медичного університету без права юридичної особи, що приймає участь в освітній діяльності, пов’язаній із здобуттям вищої освіти за ліцензованими в Університеті спеціальностями, підвищенням кваліфікації медичних фахівців, і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення, який утворюється з метою створення єдиного інформаційного та навчального простору Університету, впровадження новітніх технологій та світового досвіду в Університеті.
Робота НВК ІТН спрямована на забезпечення функціонування єдиного інформаційного простору Університету, впровадженню інноваційних технологій в навчальний процес та процес атестації медичних кадрів, проведення курсів підвищення кваліфікації медичних кадрів протягом життя з метою забезпечення потреб суспільства і держави у висококваліфікованих медичних фахівцях, що є конкурентоздатними на вітчизняному та світовому ринках праці.
Головною метою діяльності НВК є створення умов для реалізації стратегічної політики Університету в галузі використання інноваційних освітніх, наукових, інформаційних, комунікаційних та інших технологій для забезпечення функціонування та розвитку єдиного інформаційно-освітнього простору в Університеті, сприяння підвищенню якості освіти та впровадження та трансляції окремих наукових розробок в освітній процес Університету.
Основні завдання і напрями діяльності:
Основні функції НВК ІТН:
Центр розташований в історичному районі міста, у медичному містечку, на території університету. Планування та перебудова приміщень здійснювалась відповідно до архітектурно-технічних, комунікаційних, цільових можливостей та потреб центру.
Історія створення НВК ІТН
Реформування та модернізація галузі охорони здоров’я, постійне підвищення вимог до якості надання медичної допомоги населенню потребують від лікарів та медичного персоналу в цілому досконального володіння не тільки теоретичною базою, але й мати певний практичний досвід. Проходячи навчання в медичному закладі (вищому або середньому), студенти майже завжди відчувають дефіцит практичного аспекту підготовки. Для цього існує ряд перешкод – це і неможливість відтворення більшості практичних маніпуляцій, відсутність тематичних пацієнтів, етико-деонтологічні, морально-етичні та законодавчі обмеження у взаєминах між студентами та пацієнтами. Тому найважливішими завданнями сучасної середньої, вищої та післядипломної медичної освіти є створення умов для якісної підготовки висококваліфікованих спеціалістів в різних медичних галузях, відпрацювання та закріплення практичних навичок без ризику заподіяння шкоди пацієнту та розвиток здатності швидко приймати рішення і бездоганно виконувати більшість маніпуляцій та втручань. У зв’язку із цим, впровадження симуляційного методу навчання як одного із базисних, широкий спектр тренажерів для відпрацювання практичних навичок із високим рівнем реалістичності, комп’ютерне та віртуальне моделювання різноманітних клінічних ситуацій являє собою нове спрямування в сучасній вітчизняній школі підготовки висококваліфікованих медичних кадрів вищої та середньої ланки.
В січні 2014 року на базі Одеського національного медичного університету було створено перший на території України Навчально-Інноваційний Центр Практичної Підготовки Лікаря, який оснащений найсучаснішим обладнанням, аналогів якому не існує в країні. В навчанні використовуються такі методики, як моделювання різного рівня складності, гібридна симуляція, «стандартизований пацієнт» та ін. Центр координує свою роботу з провідними у світі центрами симуляційних технологій навчання і по праву претендує на статус базового для підвищення навичок, кваліфікації та перепідготовки лікарів з усіх регіонів України. Центр являється мультидисциплінарним, багатопрофільним та високотехнологічним закладом, метою якого є високоякісна професійна підготовка фахівців різних галузей згідно із вимогами практичної охорони здоров’я.
У 2018 році напрямок роботи центру було спрямовано на визначення та оцінювання засвоєння студентами 3 та 6 курсів клінічних навичок та набуття ними професійних компетенцій в Одеському національному медичному університеті – введено екзамен ОСКІ (Об’єктивний структурований клінічний іспит (ОСКІ) (Objective Structured Clinical Examination – OSCE) ). ОСКІ є практичною частиною ЄДКІ (єдиного державного клінічного іспиту).
Влітку 2020 року шляхом злиття з Центром інформаційного аналізу та внутрішнього контролю якості освіти (ЦІАВКЯО) ОНМедУ центр реформовано в Навчально-виробничий комплекс інноваційних технологій навчання, інформатизації та безперервної освіти Одеського національного медичного університету (НВК ІТНІБО).
Згідно покладеної на центр мети та для її реалізації було визначено чотири основні задачі діяльності центру, а саме:
У 2022 році функції НВК ІТНІБО були розділені на НВК ІТН, сектор моніторингу якості освіти, відділ супроводу автоматизованих систем.
Категорії осіб, що навчалися в центрі:
Контингентом осіб, що можуть пройти навчання в центрі, були студенти вищих (або середніх) закладів медичної освіти, практикуючі лікарі та робітники закладів охорони здоров’я, немедичні працівники, яких можна виділити у певні категорії. Докладніше о категоріях осіб, можливостях та формах навчання наведено в таблиці 1.
Таб. 1. Категорії осіб, можливості та форми навчання в центрі.
Категорія | Можливості | Форма навчання |
Вища медична додипломна освіта (студенти університету) | Відпрацювання базових медичних навичок, ситуаційних задач із акцентом на техніку виконання, навчання роботі у команді, розподілу обов’язків, відповідно до навчальної програми. | Передатестаційні цикли;
Елективний курс; Цикли тематичного удосконалення; Окремі заняття в рамках циклу тематичного удосконалення; Курси підвищення кваліфікації; Окремі заняття в рамках курсу підвищення кваліфікації; Окремі тематичні заняття в рамках навчальної програми; Додаткові заняття. |
Вища медична післядипломна освіта (лікарі-інтерни, магістранти, лікарі-ординатори, клінічні ординатори, аспіранти,
сімейні лікарі, лікарі-курсанти, що проходять перепідготовку) |
Покращення практичних навичок, розширення їх обсягу відповідно до вимог спеціалізації. Отримання нових практичних та комунікативних здібностей для роботи із пацієнтами. Актуалізація роботи в команді з урахуванням етико-деонтологічних питань. Психологічний супровід, формування стресостійкості. Розширення кола компетенцій та вмінь. | |
Середня медична додипломна та післядипломна освіта (медичні сестри, фельдшера, акушери) | Крім відпрацювання спеціалізованих навичок, мають можливість навчитись надавати кваліфіковану допомогу з акцентом на міждисциплінарну командну роботу. | |
Немедичний персонал (співробітники служб цивільного захисту, члени рятувальних команд, військовослужбовці, охоронці, пожежники, моряки, робітники міліції, водії та інші) | Навчання наданню невідкладної медичної допомоги (серцево-легенева реанімація, перша невідкладна допомога при травмах, опіках, вогнестрільному пораненні, отруєнні, утопленні та інш.) на дошпитальному етапі з відпрацюванням відповідних практичних навичок. | Окремі тематичні курси та цикли;
Додаткові заняття. |