Оксана Бєляєва: «У центрі всіх наших зусиль — здобувач освіти!»

Кафедра організації та економіки фармації Одеського національного медичного університету була створена 1 грудня 2002 року наказом ректора ОНМедУ Валерія Миколайовича Запорожана. Першим завідувачем кафедри став доктор фармацевтичних наук, професор Віктор Васильович Трохимчук. Саме під його керівництвом було сформовано освітню, наукову та матеріально-технічну базу, що заклала міцний фундамент для подальшого розвитку кафедри. Упродовж 2012–2023 років кафедру очолювала доктор фармацевтичних наук, професор Ліана Михайлівна Унгурян, яка продовжила курс інноваційного розвитку та модернізації навчального процесу. Наразі кафедру очолює кандидат фармацевтичних наук, доцент Оксана Іванівна Бєляєва, з якою ми мали нагоду поспілкуватися щодо сучасного стану кафедри, тих викликів, що доводиться долати, а також здобутків і перспектив ввіреного їй підрозділу.

— Оксано Іванівно, як відбувалося формування та розвиток кафедри з точки зору її наукової та освітньої діяльності?

Формування кафедри організації та економіки фармації стало не лише етапом становлення навчального підрозділу, але й прикладом ефективної інтеграції практичного досвіду в освітній процес. У перші роки викладання здійснювали асистенти з досвідом практичної фармацевтичної діяльності, що дозволило забезпечити високий рівень викладання дисциплін. Цей підхід створив підґрунтя для гармонійного поєднання теоретичних знань із практичними навичками, що одразу позитивно вплинуло на якість підготовки фахівців.

Поступово колектив кафедри зростав, з’являлися нові науково-педагогічні працівники, що принесло не лише свіже бачення, а й активізувало наукову діяльність. Сьогодні кафедра — це згуртований колектив однодумців, який має не лише багаторічний досвід, але й потужний потенціал для подальшого розвитку. У своїй діяльності ми активно впроваджуємо сучасні підходи до викладання, орієнтовані на потреби ринку праці. Використовуються симуляційні методики, що дозволяють студентам опановувати ключові аспекти професійної діяльності: надання фармацевтичної допомоги, прийом рецептів, ціноутворення, управління товарним асортиментом. Особлива увага приділяється формуванню управлінських навичок, адже саме керівники закладів охорони здоров’я формують ефективну систему роботи підприємства, відповідають за кадрову політику, ресурси й розвиток бізнесу. Здобуті знання активно закріплюються під час виробничих практик в аптечних установах та на фармацевтичних підприємствах міста Одеси та області.

З метою підвищення якості освіти кафедра активно розвиває матеріально-технічну базу. Було створено комп’ютерний клас із вільним доступом до Інтернету, а також впроваджено платформу Moodle, яка стала ефективним інструментом для самостійної підготовки здобувачів, проведення тестування, моніторингу результатів навчання. Ми приділяємо велику увагу методичному забезпеченню освітнього процесу. Кожна освітня компонента, включена до навчального плану, має відповідне методичне забезпечення, яке є у вільному доступі для здобувачів на сайті університету. Викладання дисциплін відбувається як українською, так і англійською мовами, що дозволяє адаптуватися до умов глобалізації освіти.

Наукова діяльність кафедри спрямована на вирішення актуальних проблем сучасної фармацевтичної галузі. Основним напрямом досліджень є оптимізація фармацевтичного забезпечення населення, зокрема, в умовах трансформаційних змін в охороні здоров’я. За цим напрямом уже захищено низку кандидатських і докторських дисертацій. Наукові напрацювання співробітників кафедри представлені у більш ніж 350 публікаціях, серед яких — понад 80 статей у вітчизняних і міжнародних наукометричних виданнях, 4 монографії, 2 довідники та 10 навчально-методичних посібників.

Ми активно залучаємо здобувачів до наукової роботи, тематика досліджень постійно оновлюється відповідно до актуальних викликів та інтересів студентів. Окремим напрямком діяльності є участь викладачів у заходах безперервного професійного розвитку: міжнародних конференціях, вебінарах, семінарах і майстер-класах. Це дозволяє постійно підвищувати рівень кваліфікації, залишатися в курсі світових трендів у сфері фармації та вдосконалювати освітній процес.

— Яким чином динамічні зміни зовнішнього середовища (пандемія COVID-19, впровадження воєнного стану) вплинули на діяльність кафедри?

Пандемія COVID-19 стала каталізатором для впровадження цифрових технологій у навчальний процес. Перехід на дистанційне навчання був вимушеним кроком, але водночас надав можливість переглянути підходи до викладання, зробити його гнучким, мобільним і доступним. Спочатку нам доводилось стикатись з певними труднощами — технічними проблемами, обмеженнями практичного компонента тощо. Проте з часом колектив зумів адаптуватися, а здобувачі — освоїти новий формат.

Було створено нові методичні матеріали, навчальні відео, вдосконалено платформу Moodle. Ми приділили увагу збереженню якості освітнього процесу, адаптували розклад, зробили його більш гнучким, враховуючи потреби студентів, які могли перебувати в різних умовах — як в Україні, так і за її межами.

Починаючи з оголошення воєнного стану у 2022 році, освітній процес набув більшої складності. Ми стикнулися з новими викликами: необхідністю убезпечити студентів і викладачів, адаптувати навчальні програми до умов воєнного часу, іноді працювати в умовах обмежених ресурсів. Проте ті цифрові навички, які були напрацьовані в період пандемії, стали в нагоді.

Наше головне завдання сьогодні — створення підтримуючого освітнього середовища. Ми враховуємо психологічний стан студентів, їхню мотивацію, забезпечуємо тісний зворотній зв’язок. Це допомагає зберігати якість освіти навіть у надзвичайно складних умовах. Кафедра продовжує викладати фундаментальні дисципліни, зокрема: «Організація та економіка фармації», «Фармацевтичний менеджмент», «Соціальна фармація», «Фармацевтичне право та законодавство», постійно оновлюючи їх зміст згідно з сучасними викликами.

— Що, на Ваш погляд, буде наповнювати життя кафедри та якими є найсміливіші прагнення щодо майбутнього ОНМедУ?

Ми бачимо ОНМедУ як платформу нового покоління — відкриту, інноваційну, гнучку до змін і чутливу до потреб здобувачів. Сучасна модель навчання має передбачати індивідуалізацію освітнього процесу, коли здобувач сам формує власну траєкторію, отримує доступ до якісних освітніх ресурсів, має змогу реалізовувати себе в міждисциплінарних проєктах. На рівні нашої кафедри ми прагнемо розвивати підприємницьке мислення у студентів, формувати в них навички лідерства, етичної відповідальності та інноваційного підходу до розв’язання професійних завдань. Життя кафедри, як і життя університету, має наповнюватися спільними освітніми проєктами з фармацевтичними підприємствами, інтеграцією в європейський і світовий науково-освітній простір.

У перспективі ми прагнемо зробити освітній процес ще більш практико-орієнтованим, інтерактивним і адаптивним до потреб часу. У центрі всіх наших зусиль — здобувач освіти, якому ми хочемо дати не лише знання, але й інструменти для виживання, професійного зростання та ефективної діяльності в умовах війни й післявоєнної відбудови країни. Віримо, що наші зусилля, спрямовані на формування сучасного фахівця, принесуть реальні результати і сприятимуть розбудові сильної, інноваційної фармацевтичної системи в Україні.