Кафедра психіатрії, наркології, медичної психології та психотерапії Одеського національного медичного університету є однією з його провідних освітньо-наукових структур. З моменту здобуття Україною Незалежності кафедра пройшла шлях якісної трансформації, адаптуючись до викликів часу, реформ у галузі охорони здоров’я та змін в системі медичної освіти. Фундамент кафедри формувався на основі класичної психіатричної школи, яку впродовж десятиліть розвивали видатні науковці: професори Є. А. Шевальов, Л. А. Мирельзон, К. В. Москетті, В. С. Бітенський. Їхній внесок заклав міцне підґрунтя для викладання психіатричних дисциплін та формування клінічної традиції. У 1990–2000-х роках кафедра стала осередком розвитку нових наукових напрямів — клінічної рецепторології, психофармакотерапії, біохімічних і психогенетичних підходів у психіатрії.
Про динаміку розвитку, наукову спадщину та впровадження сучасних стратегій в підготовці нової генерації фахівців ми поспілкувались з керівником підрозділу, доктором медичних наук, професором Євгеном Васильовичем Опрею — досвідченим клініцистом, педагогом, науковцем, який об’єднує традиції української психіатричної школи з інноваційними підходами сучасної освіти та медицини.
Упродовж останніх двох десятиліть кафедра впровадила низку нових навчальних курсів, які відображають світові тенденції розвитку медико-психологічної науки та клінічної практики. Серед основних навчальних компонентів «Медична психологія», «Основи нейропсихології», «Реабілітаційна психологія», «Основи психокорекції та психотерапії», «Суїцидологія», «Психологія особистості», «Конфліктологія», «Біологія поведінки людини» тощо. Дисципліни викладаються не лише здобувачам медичних і стоматологічних факультетів, а й студентам освітніх програм «Менеджмент», «Громадське здоров’я», «Косметологія», «Акушерство» та «Парамедик», згідно з Положеннями нової концепції міжфахового викладання. Окрему увагу кафедра приділяє впровадженню курсів з комунікативних навичок у первинній ланці охорони психічного здоров’я, психосоматичних розладів, а також стандартів ВООЗ (mhGAP). Це забезпечує практико-орієнтовану підготовку до клінічної діяльності та підвищує готовність студентів до складання інтегрованих іспитів, зокрема ОСКІ-2.
З початку повномасштабної війни кафедра взяла активну участь у наданні практичної допомоги постраждалим. На базі університету створено Центр медико-психологічної допомоги постраждалим від насильства, а мобільна бригада, до складу якої входять психіатри і медичні психологи, здійснює виїзди у прифронтові зони й пункти тимчасового розміщення вимушених переселенців. Кафедра організувала Волонтерський рух медиків ОНМедУ, залучаючи студентів і співробітників до гуманітарної допомоги.
Кафедра бере участь у реалізації Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді України Оленою Зеленською. У межах цієї програми викладачі кафедри працюють над формуванням навичок психологічної підтримки, подолання стресу та професійного вигорання серед широких груп населення.
Навчальний процес кафедри суттєво трансформувався у бік здобувач центрованого формату. Використовуються сучасні цифрові платформи (Microsoft Teams, Zoom), мультимедійні засоби, віртуальні тренажери, методи «стандартизованого пацієнта» та біологічного зворотного зв’язку (biofeedback). Студенти опановують базові клінічні компетентності у симуляційному середовищі, що значно наближає процес навчання до реалій клінічної практики. Особлива увага приділяється підготовці до роботи з пацієнтами, які зазнали бойової психотравми, мають симптоми ПТСР, суїцидальні наміри або психосоматичні порушення. У рамках безперервного професійного розвитку кафедра організує курси тематичного удосконалення з актуальних питань психіатрії, наркології, психотерапії та клінічної психології для викладачів і лікарів-інтернів.
Наукове товариство здобувачів кафедри є одним із найактивніших у структурі ОНМедУ. Під керівництвом викладачів студенти щороку беруть участь у міжнародних та всеукраїнських конференціях, де здобувають призові місця, готують наукові публікації, аналітичні огляди та кваліфікаційні роботи.
У межах наукової діяльності формуються навички доказового мислення, міждисциплінарної співпраці, самостійної дослідної діяльності.
COVID-19 і повномасштабне вторгнення росії в 2022 році стали каталізатором змін у психіатричній практиці та медичній освіті. Наша кафедра швидко адаптувалася до нових реалій, ініціюючи інноваційні підходи в навчанні, допомозі та науці.
Було запроваджено дистанційне навчання через платформи Microsoft Teams, Zoom, Moodle. Кафедра оновила методичні комплекси, додавши теми з пандемічної тривожності, підтримки персоналу та розвитку емоційної стійкості. Здобувачі активно залучалися до вивчення психосоціальних наслідків пандемії через гурткову роботу та електронний контроль знань.
Викладачі кафедри пройшли підготовку за програмою mhGAP, впровадивши нові дисципліни для студентів, що інтегрують міжнародні стандарти психічної допомоги.
Незважаючи на складні обставини, кафедра активно веде наукову роботу. Реалізуються дослідження щодо патоморфозу психічних розладів в умовах стресу та психосоматичної реабілітації постраждалих від війни. Здобувачі кафедри беруть участь у наукових дослідженнях, публікують роботи в міжнародних виданнях і активно залучаються до науково-дослідної діяльності.
Незважаючи на виклики війни, наша кафедра продовжує розвиватися. Ми чітко визначаємо стратегічні орієнтири для майбутнього, орієнтуючись на інновації та інтеграцію. У найближчі роки розширимо освітні програми на бакалаврському та магістерському рівнях, зокрема, за напрямами «Громадське здоров’я», «Практична психологія» та «Парамедик». При цьому акцент на вдосконаленні освітнього процесу ОПП «Медицина», «Стоматологія» та збережемо розвиток післядипломної освіти. Плануємо запуск модульної системи безперервного професійного розвитку для клінічних психологів.
Основні наукові пріоритети — дослідження психосоматичної реабілітації, вивчення психічних розладів на тлі війни, розробка психотерапевтичних протоколів для військових і цивільних, а також інтеграція нейрофізіологічних та біохімічних даних.
Ми плануємо поглиблювати співпрацю з міжнародними партнерами та створювати нову наукову школу, орієнтовану на військово-психологічні дослідження. Прагнемо бути лідером у формуванні системної відповіді на виклики психічного здоров’я в повоєнному суспільстві. Тому Центр ментального здоров’я ОНМедУ стане основним простором для консультування та тренінгів, а Школа стійкості надаватиме підтримку тим, хто повертається з фронту або пережив травму.
Одеський національний медичний університет стане визнаним Центром психіатричної освіти та базою для міжнародних освітніх проєктів! Бо наш університет — не тільки навчальний заклад, а й простір для творення майбутнього, де здобувачі отримують не лише знання, а й психологічну підтримку та професійний сенс.