Геннадій Степанов: «Віримо у якісну, доступну та гуманну медицину»

Кафедра медичної біології та хімії Одеського національного медичного університету відіграє ключову роль у підготовці висококваліфікованих фахівців для галузі охорони здоров’я. Поєднуючи фундаментальні дисципліни — медичну біологію та хімію, — кафедра забезпечує здобувачів знаннями, необхідними для розуміння складних біологічних процесів в організмі людини та прийняття ефективних клінічних рішень. Історія кафедри бере свій початок у 1901–1902 роках і охоплює декілька етапів реорганізації, що відображають розвиток медичної науки та освітніх потреб. У сучасному вигляді кафедра сформована у 2023 році шляхом об’єднання кафедр медичної біології та клінічної хімії і лабораторної діагностики. З 2019 року колектив кафедри очолює доктор медичних наук, професор Геннадій Федорович Степанов. Під його керівництвом було розвинуто нову модель функціонування, яка поєднує фундаментальність наукового підходу з гнучкістю та відкритістю до інновацій. На цьому етапі було переосмислено навчальні програми, впроваджено компетентнісний підхід, а також зроблено акцент на формуванні у здобувачів критичного мислення, біоетичної чутливості та міждисциплінарної культури.

— Яке місце посідає кафедра медичної біології та хімії в освітній екосистемі ОНМедУ, та яким чином відбувається адаптація навчальної програми до нових викликів і змін у медичній сфері?

З набуттям Україною незалежності вища освіта в країні зазнала значних змін, адже стала важливим елементом соціально-економічного розвитку та науково-технічного прогресу. Сучасні реалії потребують від вищих навчальних закладів гнучкості та адаптації до швидких змін на ринку праці та у світовій науці. Вища освіта, зокрема в медичній сфері, повинна не лише забезпечувати високий рівень знань, а й сприяти розвитку компетентностей, які є ключовими для вирішення актуальних задач галузі. У медичній сфері особливе значення має підготовка фахівців, здатних поєднувати теоретичні знання та практичні навички для вирішення складних завдань у різних умовах. Зростання попиту на кваліфікованих медичних працівників зумовлює необхідність впровадження новітніх методів навчання, включаючи застосування сучасного обладнання та технологій.

Одним з основних напрямів реформування вищої освіти в Україні є інтеграція міжнародних стандартів, що включає участь у програмах академічної мобільності, обмін досвідом з провідними університетами світу. Одеський національний медичний університет активно працює над впровадженням цих змін. Кафедра медичної біології та хімії не тільки вдосконалює навчальні програми, а й активно створює нові підручники і посібники з біохімії, молекулярної біології, клінічної біохімії та генетики. Невід’ємною частиною цього процесу є адаптація до умов сьогодення. Суттєві зміни, зокрема війна, вимушене переміщення здобувачів, а також нові виклики в освітньому процесі, змусили університет швидко реагувати та переходити до дистанційного або змішаного формату навчання.

Зважаючи на зміни в мотивації здобувачів, завданням кафедри є перехід від традиційної «школи знань» до «школи компетентностей». Це означає, що навчання має бути спрямоване не лише на передачу теоретичних знань, але й на розвиток вмінь і навичок, які майбутні спеціалісти можуть застосувати в реальному житті. Викладачі активно включають дослідницькі методи навчання, заохочуючи студентів до самостійного критичного мислення та співпраці над спільними проєктами.

— Як організовано взаємодію викладачів зі здобувачами з урахуванням викликів сьогодення, адже доводиться долати чимало складнощів, пов’язаних з воєнними діями?

Одним з найбільших викликів у сучасних умовах є психологічний стан студентів. Воєнний стан став додатковим стресовим фактором, тому кафедра медичної біології та хімії приділяє велику увагу не лише академічній підготовці, а й підтримці емоційного стану студентів. Важливим аспектом навчального процесу є постійний контакт з учнями, надання підтримки, організація відповідних умов для навчання, які не перевантажують психіку молоді. Під час війни наш університет довів свою здатність до гнучкої адаптації та збереження високого рівня навчального процесу навіть у складних умовах. Модернізація системи вищої освіти, вдосконалення методів викладання, інтернаціоналізація навчальних програм і підтримка психологічного стану студентів стали важливими аспектами розвитку медичної освіти в Україні. Завдяки таким ініціативам, ОНМедУ продовжує відігравати важливу роль у підготовці висококваліфікованих фахівців, готових до вирішення складних проблем у медичній сфері.

— Які наукові та дослідницькі напрями є пріоритетними для кафедри сьогодні? Наскільки активні міжнародна співпраця та зв’язки з провідними освітніми та науковими установами світу?

Одним із основних напрямків наукової роботи кафедри є вивчення епігенетичних наслідків дії іонізуючого випромінювання на метаболізм м’язової та сполучної тканин у віковому аспекті. Наукові дослідження, проведені кафедрою, мають значний медичний, соціальний та економічний вплив. Медична ефективність — розробка нових концепцій ліквідації наслідків іонізуючого випромінювання для третього покоління постраждалих від радіації має потенціал для зміни підходів у регуляції метаболічних процесів, порушених радіацією. Соціальний аспект — підвищення працездатності обстежуваних та зниження захворюваності серед нащадків ліквідаторів ЧАЕС. Економічний ефект — прогнозування ушкоджень тканин та розробка заходів для запобігання мутагенному впливу іонізуючого випромінювання дозволяють знизити витрати на лікування та підвищити працездатність майбутніх поколінь.

Міжнародні наукові зв’язки кафедри є важливою частиною її діяльності. Співпраця з провідними освітніми та науковими установами світу дозволяє обмінюватися досвідом та знаннями, а також проводити спільні наукові дослідження в галузі біохімії та молекулярної біології. Кафедра активно бере участь у міжнародних симпозіумах, конференціях та спільних науково-дослідних проєктах. У контексті нових викликів кафедра медичної біології та хімії продовжує активно працювати над розвитком наукової та освітньої діяльності, зокрема через міжнародну співпрацю, інноваційні наукові дослідження та підтримку високого рівня підготовки здобувачів.

— Яким Ви бачите майбутнє Одеського національного медичного університету та Вашої кафедри?

Медичний університет майбутнього — це не просто навчальний заклад, а науково-практичний хаб, де поєднуються наука, дослідження та клінічна практика. Це простір, де лікарі нового покоління отримуватимуть знання та практичний досвід, використовуючи найсучасніші технології.

Мрію, що медична освіта стане ще більш інтерактивною та технологічною: здобувачі зможуть працювати з віртуальними лабораторіями та 3D-моделями органів, використовувати штучний інтелект для діагностики захворювань на основі аналізу масивів даних, і вдосконалювати свої навички на роботизованих симуляторах хірургічних втручань.

Мрію, що наш медичний університет стане місцем для міждисциплінарної співпраці, де лікарі, інженери, програмісти, біологи працюватимуть разом над інноваційними рішеннями в медицині. А здобувачі і надалі матимуть можливість стажуватись у провідних клініках світу, завдяки міжнародним програмам, і брати участь у глобальних проєктах, що сприяють розвитку медицини.

Мрію, що й надалі будемо намагатися готувати не лише фахівців, а й лідерів, які володіють навичками керування медичними проєктами, розуміють важливість психологічної підтримки пацієнтів і відстоюють принципи справедливої та доступної медицини. Будемо брати участь у клінічних дослідженнях нових ліків та допомагати займатись розробками стартапів у сфері медичних технологій.

Впевнений, що наш університет буде завжди центром інновацій та соціальної відповідальності, де наука, освіта та практика об’єднуються для досягнення головної мети: рятувати життя та покращувати якість медичної допомоги. Наш заклад відповідає не лише викликам сьогодення, але й активно формує майбутнє світової охорони здоров’я, і він — не просто місце для навчання та роботи, а спільна мрія тисяч людей, які вірять в якісну, доступну та людяну медицину.