Історія кафедри психології

Сьогодні в умовах складної економічної ситуації, коли кількість нужденних збільшується, а економічні можливості держави зменшуються, актуальною проблемою є формування грамотної соціальної політики державою.

Враховуючи державні ініціативи, відповідаючи сучасним світовим вимогам до стандартів надання освітніх послуг, Одеський національний медичний університет реагує на важливі запити сучасності.

Тому, враховуючи загальнодержавну ініціативу, вперше за 112-річну історію вузу в Одеському національному медичному університеті з 2 квітня 2012 року на «вузівській карті України» з’явилася кафедра соціальної допомоги, загальної та медичної психології. Очолив кафедру молодий, енергійний, успішний, визнаний в наукових колах країни вчений, доктор медичних наук, головний судовий психіатр Одеської області Константин Володимирович Аймедов.

В 2016 році відбулося об’єднання кафедри психіатрії, наркології з курсом медичної психології із кафедрою психології та соціальної допомоги та створення нової кафедри психіатрії, наркології, психології та соціальної допомоги, яку очолив професор К.В. Аймедов.

Вперше відкрито бакалаврат за спеціальностю практична психологія (6.030103). В студентів є можливість протягом всього навчання, починаючи з першого курсу, працювати з пацієнтами в клініках. Програми цього професійного напрямку на перших курсах схожі, у студентів є можливість, користуватись загальною медичною базою, з перших днів контактувати, що є важливим в подальшій співпраці.

На кафедрі здійснюється підготовка лікарів-інтернів із спеціальності «Медична психологія». Інтернатура проводиться у формі очно – заочного навчання на кафедрі та стажування в базових установах охорони здоров’я (базова установа кафедри для лікарів-інтернів – Одеський обласний психоневрологічний диспансер). Лікарі-інтерни набувають теоретичних знань, практичних навичок та умінь з усіх розділів медичної психології: загальні та теоретичні проблеми медичної психології, психодіагностика, загальна психопатологія і патопсихологія, нейропсихологія, медико – психологічні аспекти сексології, судова психологія, психотерапія та реабілітація, психологічні проблеми психогігієни та психопрофілактики. В процесі навчання лікарі-інтерни також засвоюють методи обстеження та реабілітації хворих, які потребують медико – психологічної допомоги.

Сьогодні кафедра здійснює підготовку майбутніх фахівців із спеціальності «практична психологія» за освітньо-кваліфікаційним рівнем «бакалавр» та «магістр».

Потреба в спеціалістах соціально-психологічного профілю в Україні сьогодні є надзвичайно актуальною. Установи, де можливе працевлаштування соціальних працівників,практичних психологів можуть бути державними, громадськими чи державно-громадськими.

Сфери діяльності, в яких може бути задіяний працівник, здебільшого розрізняють за відомчою приналежністю.

Сфера освіти: загальноосвітні школи різного типу, школи-інтернати, дитячі будинки, центри дитячої творчості.

Сфера охорони здоров’я: будинки дитини, дитячі санаторії, соціально-реабілітаційні центри для неповнолітніх, інтернати для дітей-інвалідів, дитячі лікарні, дружні клініки для молоді, анонімні кабінети.

Сфера соціального захисту населення: центри соціального обслуговування населення, притулки, кризові центри для жінок.

Сфера охорони правопорядку: приймальники-розподільники, спеціальні інтернати, міліція у справах неповнолітніх, колонії для неповнолітніх.
Сфера служб для молоді: клуби за місцем проживання, центри молодої сім’ї, центри соціальних служб для молоді, громадські дитячі та молодіжні об’єднання, молодіжні служби працевлаштування.

Аналіз навчальних планів і робочих програм довів, що майбутні фахівці мають можливість оволодіти знаннями з таких дисциплін, як педагогіка, загальна психологія, соціальна педагогіка, соціальна психологія, вікова та педагогічна психологія, основи управління освітніми системами, управління системами соціального захисту, соціальна робота в Україні, нові інформаційні технології. Перераховані дисципліни складають тільки третину того, що пропонують зараз навчальні плани.

У зв’язку з необхідністю здійснювати широкий спектр досліджень соціально-психологічних проблем становлення та розвитку підростаючого покоління, мають місце такі напрямки наукових досліджень як:

  • Визначення проблем, пов’язаних з азартною грою, та їх межі

(К.В. Аймедов)

  • Комп’ютерна залежність (В.О. Мельник)
  • Питання залежності жіночого алкоголізму (К.В. Рябухін)
  • Питання залежності чоловічого алкоголізму ( О.Возний)
  • Психологічні особливості дерматологічних хворих (Прокопчук І.В.)
  • Організація психологічної допомоги дитині з труднощами розвитку та її родини( Кривоногова О.В., Чеховська А.В.)
  • Питання підготовки майбутніх соціальних педагогів до використання соціономічних технологій у професійній діяльності (Сторож В.В.)
  • Питання професійної зрілості майбутнього фахівця (Стрельбицька С.М.)
  • Асертивна поведінка та почуття впевненості в собі в структурі міжособистісних стосунків підлітків (Сердюк Н.М.)
  • Питання попередження та корекції єкзістенційної кризи особистості (Кокоріна Ю.Є.)

 

Експериментальна база для проведення наукових навчально-методичних досліджень: КУ«Одеський обласний медичний центр психічного здоров’я»

Міжнародна робота кафедри:

  • Договір з МОЗ «Європейська підготовка з охорони психічного здоров’я»
  • Партнерська організація: Міністерство охорони здоров’я України, Польщі, Німеччини.